Häll med integrerad fläkt förändrar köken 

Den senaste trenden inom spishällar är modeller där köksfläkten integrerats i hällen, och den största fördelen med detta är givetvis att du slipper montera en fläkt ovanför hällen – en estetisk landvinning, i synnerhet om hällen placeras på en köksö. 

Det säljs ungefär 150 000 inbyggnadshällar om året i Sverige och den stora trenden de senaste åren är att induktionshällarna ersatt de keramiska hällarna i en allt större omfattning. Induktionshällarna står för cirka 85 procent av försäljningen, och ungefär en av hundra sålda inbyggnadshällar är en gashäll – inom denna kategori ökar försäljningen i de större storlekarna (bredare än 60 cm) medan de mindre gashällarna minskar. 

Det allra senaste inom hällar är modeller med inbyggd fläkt, och dessa kombinationsprodukter har på några år vuxit från noll till att sälja ungefär dubbelt så mycket som gashällarna. Även om Sverige ligger i framkant i valet av den nya tekniken jämfört med övriga Norden, ligger vi långt efter ledarna Tyskland. Där är nästan var tredje induktionshäll som säljs en modell med inbyggd fläkt. 

Bertazzoni lanserade nyligen två nya induktionshällar med inbyggd fläkt, och då de har inbyggd motor och endast är 21 cm djupa finns det gott om plats för lådor under hällen. De nya induktionshällarna med integrerad fläkt från Bertazzoni har tilldelats Archiproducts Design Awards 2022, en utmärkelse som hyllar designexcellens över hela världen. 

– Vi har märkt ett ökat intresse för denna typ av produkter, främst av estetiska skäl. I synnerhet de som väljer att bygga en köksö har ju mycket att vinna på att slippa montera en stor fläktkåpa ovanför hällen. Med denna nya generation två-i-ett produkter tar vi ett stort steg framåt i och med att de är betydligt mycket kompaktare än tidigare, vilket möjliggör större flexibilitet vid installationen, säger Peter Ericsson, General Manager Bertazzoni Scandinavia. 

Plus 60 procent

Spishällar med integrerad fläkt fortsätter att etablera sig bland svenska hushåll. Enligt siffror från Electrolux ökade försäljningen med hela 60 procent under 2022 (GfK säljdata, försäljningsvärde Sverige 2022 jämfört med 2021). 

I mars lanserar Electrolux sin nya häll med inbyggd fläkt 600 Bridge, som företaget menar särskiljer sig genom sitt standardmått, lägre prisklass samt att den är klassledande för sin enkelhet att installera. 

Den traditionella köksfläkten upplevs ofta som otymplig och begränsande. Electrolux spår att försäljningen av produkter där fläkten integreras i hällen kommer fortsätta att öka eftersom det ger fler möjligheter till en öppnare och mer social yta i köket. 

– Köket har en central plats för måltider och umgänge och designfrihet är något som efterfrågas. 600 Bridge har alla egenskaper en fläkt ska ha och dessutom flera extra finesser såsom att den automatiskt justerar effekten och att filtret enkelt går att tvätta i diskmaskinen. Dessa funktioner gör skillnad i konsumenters vardag och vi är stolta över att 600 Bridge kommer i standardmåttet 80 cm så att fler kan ersätta sin befintliga häll på ett smidigt sätt. 600 Bridge är också ”Bäst i klassen” för sin enkelhet att installera, säger Lale Johansson, Nordic Category Marketing Manager, Electrolux. 

Så vill vi ha det i våra kök

En undersökning från Yougov på uppdrag av Elon visar att svenskar helst vill ha marmor, bänkbelysning och stora arbetsytor i sina kök. Nästan var tredje svensk, 32 procent, spenderar mer än 10 timmar i köket varje vecka, och en av tio spenderar mer än 20 timmar. 

– Undersökningen visar också att den grupp som spenderar mest tid i köket är de över 60 år, där hela 14 procent spenderar mer än 20 timmar i sina kök varje vecka, vilket kan jämföras med endast 5 procent av 30-39-åringarna, säger Camilla Waldmark, PR & kommunikationsansvarig på Elon. 

Trots de tuffa ekonomiska omvärldsfaktorerna fortsätter många av oss att drömma om lite lyxigare utrustning i köket. Det som ligger högst upp på önskelistan bland de lyxigare produkterna är intelligenta avancerade vitvaror (21 procent), vinkyl (15 procent), pizzaugn (15 procent), köttkvarn (5 procent), teppanyakihäll (3 procent) och hängmörningskyl (3 procent). 

– Det är framför allt de yngre svenskarna, i åldrarna 18-29 år, som helst av allt skulle vilja utrusta hemmen med lite mer avancerad köksutrustning, säger Camilla Waldmark. 

Mer färg och smarta lösningar

Köksmärket Epoq, som säljs exklusivt hos Elgiganten, har nyligen lanserat en ny kollektion som består av dämpade pasteller i rosa, gröna och blå toner. Mörka kök är samtidigt fortsatt populära och Epoq har därför utökat kollektionen med en intensiv vinröd kulör. I kollektionen lanseras även Edge Natural Oak, en ljus, slät ekfront för att möta upp den trendiga inredningsstilen Japandi – som kombinerar det bästa från skandinavisk design ihop med japansk minimalism. 

– Vi har arbetat vidare med färgerna från den förra lanseringen 2022. I Sverige är vi förtjusta i dämpade färger, vilket återspeglas i årets palett. I år har vi arbetat mycket med hur våra färger och träslag fungerar ihop för att hitta den rätta harmonin. Vinrött fungerar till exempel bra för sig själv, men kan även kombineras på många olika sätt, säger Ingvill Hermansen, senior inrednings- och designexpert på Epoq. 

I Epoqs serie Trend erbjuds nu 26 färger, inklusive årets nyheter för 2023. 

– Trenden som vi ser under 2023 är att köket kan flyta samman med vardagsrummet än mer – och då är det mycket som samtidigt skalas bort. Till exempel kan köksfläkten fällas ned i spishällen och allt fler väljer bort överskåp för att göra plats för inredning som tavlor och hyllor för de finaste kaffekopparna, säger Ingvill Hermansen. 

Text: Ola Larsson 


Branschnyheter


Elektronikskatten: Politisk verkstad och agerande nu 

Redan vid införandet 2017 av elektronikskatten, även kallad kemikalieskatten, var ifrågasättandet omfattande. Statens egna myndigheter, Skatteverket och Tullverket, avrådde från

Rapporten tydlig: Dramatisk ökning av skatteuttaget

APPLIA släpper idag en fulltäckande, uppföljande rapport om elektronikskattens påverkan under fjolåret och en prognos för hur skatten kommer att

Starka röster om LSKE

På en global marknad ska miljön ses som en global sak, det är budskapet från riksdagsmannen Larry Söder, Kristdemokraterna. Sverigedemokraterna

Vitvaror backar – hushållsapparater plussar

I skuggan av den minskande bostadsproduktionen i Sverige och det ogynnsamma läget för större renoveringar, fortsätter försäljningen av vitvaror (MDA)